zaterdag 30 oktober 2010

Transmedia Stoytelling ook voor musea, of hoe Starwars een inspirerend voorbeeld kan zijn om tentoonstellingen te maken.

Verhalen vertellen is al zo oud als de mensheid. De verhalen blijven, de wereld verandert. De manier waarop we de verhalen overbrengen verandert snel, ook in de museumwereld. Onze manier van verhalen vertellen reist nu meestal via tentoonstellingen, catalogi en eventueel een film, audiotour, podcast of site. Dat zijn al veel verschillende platforms om een verhaal te vertellen. Nu al, maar ook voor de komende verhalen zullen die platforms alleen maar toenemen: online video, alle sociale media platforms, Augmented Reality, kinderboek, mobiele telefoon, e-reader, apps, et cetera. Maar het gaat nu niet om de technieken, het gaat mij juist hoe je ermee omgaat om een goed verhaal te brengen.

Ik denk dat in de meeste musea niet wordt nagedacht om kennis en informatie die via een tentoonstelling wordt verspreid ook op de juiste manier te vertellen op de verschillende platforms en daar het meeste uit te halen. Met andere woorden: bedenk een sterk verhaal maar je moet de verpakking van de boodschap per platform wat aanpassen: in vorm, maar ook inhoudelijk.

Ik was afgelopen week bij een masterclass op Cinekid over Transmedia Stroytelling van Jeff Gomez, een prettig vertellende New Yorker die vertelt hoe hij vanuit een centraal verhaal (in zijn geval meestal films of tv-series) bedrijven adviseert hoe ze het gehele verhaal op de beste manier over meerdere platforms kunnen verspreiden en daarbij de meeste opbrengst hebben, in bereik en financieel. Het meest bekende voorbeeld van Transmedia Storytelling is Starwars van George Lucas, een prachtig epos met verschillende uitgewerkte karakterlijnen in een eigen universum en een ingewikkelde tijdlijn dat zich heeft verspreid via film naar games, boeken, cd's, comics, speelgoed, etc.

Het verhaal en de gehele strategie moet duidelijk zijn, verankerd worden in een centraal document, zodat iedereen die er mee werkt duidelijk is wat het verhaal is (in enkele zinnen), wat de eigenschappen van de hoofdkarakters zijn, op welke plek het verhaal zich afspeelt. Een consistent verhaal, waarbij er 1 platform de hoofdplek is waar het wordt verteld en waar het verhaal zich ontwikkelt. Op de andere platforms kun je een beetje uitweiden over iets uit het hoofdverhaal of een zijweggetje nemen. Het is daarbij essentieel dat je weet hoe je per platform het verhaal aanbied en dat afstemt op de techniek of de aard ervan. De som van de platforms is meer dan de losse onderdelen ervan.

Dat is wel een hele korte uitleg van wat Transmedia Storytelling is, maar via de links kun je meer te weten komen en lezen. Wat heb je er nu aan in het museum? Het gaat erom dat je de elementen die bruikbaar en nuttig zijn kunt vertalen naar je eigen situatie (dus denk niet gelijk aan een hysterische Picasso action man of zoiets).

De belangrijkste tips in een notendop (en zeker niet compleet samengevat):
1. bedenk van te voren goed je verhaal- (bijv de leerdoelstellingen van je tentoonstellingen) en bepaal je strategie. Denk heel breed, eventueel zelfs over een vervolg op deze tentoonstelling. Zorg ook voor een grand narrative blueprint, een kort stukje tekst dat de essentie voor iedereen begrijpelijk samenvat.
2. zorg ervoor dat die herhaald worden op de verschillende platforms. Je kunt natuurlijk wle beslissen om op het ene platform andere accenten te leggen of meer te onthullen maar maak wel een consistent verhaal en spreek jezelf nooit tegen.
3. ga ervan uit dat de meeste jonge mensen non-lineair denken, je leidt ze niet zo maar van a, via b, c, d, naar z. Ze zijn gewend om hun informatie van verschillende platforms te halen, zelf dingen gemakkelijk te kunnen reageren en eventueel maken.
4. vertel je boodschap op een begrijpbare (en in de ogen van de makers) simpele manier. Denk aan Starwars ' May the force be with you'; je moet eerst je innerlijke conflict oplossen voor je vrede kunt bewerkstelligen. Dus een duidelijk hoofdboodschap en verschillende subdoelen.
5. techniek kan helpen je verhaal spannender te maken, maar het allerbelangrijkst is de kwaliteit hoog te houden van je verhaal . dat zorgt er namelijk voor dat mensen echt geïnteresseerd zijn en je volgen.
6. neem je publiek serieus, dan nemen ze jou ook serieus.

Bekijk deze vrij lange video met Jeff Gomez over Transmedia Storytelling, als je kijkt, houd de vertaalmachine voor je eigen werkomgeving in gedachten.



Ik ben nog aan het nadenken over de mogelijkheden en consequenties van deze manier van werken. Wellicht volgt nog er eens een post over dit onderwerp.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bete Femke, ik was graag bij deze masterclass geweest. Fijn dat je erover blogt! Denk je dat veel collega's in de erfgoedsector kennis van en ervaring met transmedia storytelling? Je geeft al aan dat er weinig (goede) voorbeelden te vinden zijn.
Zelf heb ik op Erfgoed 2.0 een (sceptische) blogpost hieraan gewijd. Ik ben wel benieuwd naar je mening daarover: http://erfgoed20.wordpress.com/2010/10/19/wat-de-is-uw-transmedia-strategie/