maandag 25 april 2011

Wat kunnen bedrijven leren van creatieven?

Een tijdje geleden was ik bij een lunchbijeenkomst van de Baak (BaakVandaag) over 'Wat kunnen organisaties leren van creative industries?'. Het bleek tijdens de bijeenkomt dat het bedrijfsleven in het algemeen niet zo geinteresseerd is in kunst en cultuur of in ieder geval niet in succesvolle voorbeelden uit die sector. De meeste projecten waarin samenwerking was gezocht waren niet erg soepel verlopen (bleek uit de voorbeelden) en de bijeenkomst werd beter bezocht door creatieven dan door het bedrijfsleven. Dat nam niet weg dat Joerie van den Steenhoven (Kennisland) en Victor van der Chijs (OMA/AMO) erg boeiende presentaties gaven.

Door deze bijeenkomst staat mijn atenne voor succesvolle voorbeelden van kruisbestuiving 'aan'. Afgelopen weekend werd ik aangenaam verrast door Van Lier, de traditionele Nederlandse schoenenmaker, die een nieuwe winkel heeft geopend in Arnhem. Zij ondersteunen vanuit hun bedrijf kunstenaars, onder wie de Koreaanse kunstenaar Kim en Joong. Een van zijn werken hangt prominent in de winkel, zoals te zien is op de foto bovenaaan dit artikel. Bovendien is zelfs de kleurkeuze van de schoenen afgestemd op zijn kleurgebruik. De winkel zelf doet denken aan een museum met die luie bank in het midden. Een mooi voorbeeld van kruisbestuiving tussen eeen bedrijf en een creatief concept om vast te leggen hier.

Geen opmerkingen: